1. ALLMÄNNA VILLKOR

Pars Saffran AB har salufört ett unikt sortiment av hög kvalitativ saffran till industri, återförsäljare, bagerier m. fl. sedan år 2004. Försäljning av produkter till privatpersoner/företag via Internet startades Mars 2016. Vi har ingen fysisk butik.

1.1 Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla beställningar du gör via www.parssaffron.se och samtliga undersidor till denna webbadress. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen 2016/679, på engelska kallad General Data Protection Regulation (GDPR) på samtliga köp på www.parssaffron.se.

1.2 Du kan beställa varor på det sätt som beskrivs under avsnittet ”Hur genomför man ett köp”. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Pars Saffran AB via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Pars Saffran AB förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka din beställning.

1.3 Pars saffran AB reserverar sig för eventuella lagerdifferenser, tekniska problem och typografiska fel på vår sida.

1.4 Endast privatpersoner eller representanter för företag, som är över 18 år och myndig med full juridisk rätt att ingå avtal med annan part, har rätt att utföra inköp via www.parssaffron.se.

2. HUR GENOMFÖR MAN ETT KÖP PÅ PARSSAFFRON.SE

Att handla hos oss fungerar på samma enkla sätt som i en ordinär butik. Först surfar du runt i butiken genom att klicka på länkarna i menyn.

Nedan följer en beskrivning av hur du handlar hos parssaffron.se. Behöver du ytterligare hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss.

2.1. Under knappen shop finns tre kategorier Hushåll, Återförsäljare och Bagerier & Storkök. Du kan handla endast de produkter som finns under kategorin Hushåll.

2.2. Produkter för Återförsäljare och/eller Bagerier & Storkök säljs ej direkt genom webbshoppen. Vänligen kontakta oss på sales@parssaffron.se för offert på köp.

2.3. När du har valt en vara klickar du antingen på bilden för att lägga varan i varukorgen eller symbolen ”i” för detaljinformation om varan.

2.4. När du lagt till alla varor du vill köpa klicka på varukorgen uppe till höger för att påbörja utcheckningen (alternativt håll muspekaren över ikonen och klicka på ”Varukorg”). Se över dina varor och ändra kvantitet om det behövs. Fortsätt sedan till kassan.

2.5. Välj land samt ange ditt namn och betalningsadress. Vill du skicka till en annan adress finns alternativ för det längre ner. Mata in eventuell rabattkod, välj ditt betalningsalternativ och skicka ordern. Ett bekräftelse-mail kommer att skickas till den angivna e-postadressen samt att en bekräftelsesida med eventuella instruktioner för betalning.

 

TREVLIG SHOPPING ÖNSKAR VI PÅ PARS SAFFRON AB!

 

3. BETALNINGSSÄTT

Du kan använda följande betalningsmetoder vid betalning för varorna.

3.1. Payson, erbjuder en rad olika betalningsmetoder.

  • Kortbetalning med Visa, Mastercard och American Express, (0 kr i avgift)
  • Faktura via Payson. Betala inom 14 dagar, (0 kr i avgift)
  • Direktbetalning via Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbanken, (0 kr i avgift)
  • Direkt (NYHET). Pengarna dras direkt från ditt bankkonto. Du godkänner med mobilt Bank-ID.

3.2. Swish via Payson. (0 kr)

Swish är en tjänst där du kan skicka och ta emot pengar via mobilnumret. Ska du betala till ett företag, förening eller organisation använder du deras särskilda Swish-nummer. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt.
.Du anger fakturanummer som meddelande till oss på mobilen.
Varning! Om Swish ska användas, genomför aldrig en betalning som innehåller ordet bitcoin i meddelandet.

3.3. PayPal. (0 kr)

Betala smidigt och säkert i tusentals nätbutiker med bara din e-postadress och ditt PayPal-lösenord. Du slipper skriva in ditt kortnummer!

4. PRISER

4.1 Vid beställning via Webbshoppen gäller de priser som anges på Webbshoppen. Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK) för Sverige och euro (€) för övriga EU-länder och inkluderar mervärdesskatt (moms). Momssatsen på saffran (livsmedel) är 12%.

4.2 Priserna inkluderar inte administrations- eller fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat.

4.3 Priset för de varor du beställer är de du ser på dagen för din order. Skulle priset ändras till dagen för leverans gäller priset för den tidpunkt när du placerade din order.

5. LEVERANS & LEVERANSTID

Vi saluför våra produkter till alla länder inom Europa. Leverans till utlandet sker endast mot förskottsbetalning. Kunder från länder inom EU betalar svensk moms. Ingen tull påförs.

FRAKTFRITT FÖR BESTÄLLNINGAR SOM ÖVERSTIGER 200 KRONOR I VARUVÄRDET.

5.1 Vi skickar dina varor normalt sett med postgången dagen efter att ordern är lagd och betalning mottagits. Leveranstiden är under normala förhållanden 1-3 arbetsdagar inom Sverige och för länder inom EU 2-5 arbetsdagar.

5.2 Vi använder oss av Posten för att skicka våra försändelser. Leverans av dina varor sker till den adress som du har angivit vid registrering. Det är du som kund som är ansvarig för att hålla dina uppgifter uppdaterade och därmed ge oss möjlighet att leverera till rätt adress.

  • 2.1 Frakt/Expeditionsavgift om 39 kr inklusive moms tillkommer vid varje beställning och framgår i kassan.
  • 2.2 Leverans till övriga EU land sker med posten utrikes till ditt närmaste postombud. Frakt/Expeditionsavgift om 59 kr inklusive moms tillkommer vid varje beställning och framgår i kassan.
  • 2.3 Mindre beställningar levereras som brev direkt hem i brevlådan
  • 2.4 Beställningar som inte ryms i ett brev skickas som Paket/Varubrev och hämtas ut på närmaste utlämningsställe.
  • 2.5 Under högsäsong kan leveranstiden vara något längre.

5.3 Vi skickar produkterna antingen i vanliga vadderade kuvert eller i wellpapplådor beroende på försändelsens art.

6. TILL ANNAN MOTTAGARE

Vi kan skicka leveransen till en annan adress än beställaren. Ange leverans- och postadress. Lämna gärna mottagarens mobil och/eller mailadress, så får mottagaren snabbare information att ett paket finns att hämta, och vart. (Kan anges i ”kassan” ).

7. REKLAMATION

Har du mottagit annan vara än den du beställt utgår reklamationsrätt. Kontakta vår kundtjänst direkt så kommer vi att informera dig om hur reklamationen går till. Notera att endast godkända reklamationer får returneras och att vi inte accepterar returer där reklamation inte har godkänts. Enbart skadad förpackning godkänns inte som reklamation.

7.1 Kontakta oss huruvida en vara inte motsvarar dina förväntningar så gör vi en bedömning av det enskilda fallet.

7.2 Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) och vi följer alltid deras rekommendationer.

7.3 Vid godkänd reklamation betalar Pars Saffran AB eventuell fraktkostnad.

8. TRANSPORTSKADA

Eventuella skador på beställda varor ska anmälas snarast. Vid reklamationer beroende på transportskadad vara utgår automatiskt bytesrätt. När Pars Saffran AB godkänt reklamationen och mottagit varan skickar vi dig en ny vara eller återbetalar dig för varans värde plus ersättning för frakten.

9. ÅNGERRÄTT

Skicka aldrig en vara till oss utan att ha kommunicerat med oss om detta innan.

9.1 När du handlar produkter på postorder (via Internet eller på annat sätt) är du i regel skyddad av distansavtalslagen (SFS 2005:59), som ger dig 14 dagars ångerrätt. Denna gäller inte avseende livsmedel enligt konsumentlagen. Vi ber dig trots detta kontakta oss huruvida något inte varit till din tillfredställelse för att bedöma varje enskilt fall.

9.2 Vid godkänd ångerrätt av varor står du själv för frakt- expeditionskostnaden. Observera att du ska behålla och återsända oss varan i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackningen.

Obs! Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av Pars Saffran AB.

9.3 Ångerrätten är inte tillämplig för kunder som är företag. För företag gäller Köplagen.

10. RETUR AV VAROR

Vid all retur kontakta oss innan via kontaktformuläret och beskriv problemet. Kunden har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.

Returadress
Pars Saffran AB
Snårvindevägen 85
165 74 Hässelby

Kundtjänst
Öppettider Mån-Fre mellan klockan 09:00 till 17:00
Tel: 0701-494 149
Mail: order@parssaffron.se

11. EJ UTHÄMTADE PAKET

Vi (Pars Saffran AB) förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar (Posten) innan den returneras till oss.

12. TVIST

Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Stockholms tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person.

Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion följer Pars Saffran AB Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

13. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

Nya regler om skydd vid behandling av personuppgifter

Den 25 maj 2018 träder Dataskyddsförordningen 2016/679, på engelska kallad General Data Protection Regulation (GDPR), i kraft. Denna förordning och kompletterande svensk lagstiftning ersätter tidigare Personuppgiftslagen (PUL).

Förordningen gäller som lag inom EU:s alla medlemsländer och syftar bland annat till att

  • Stärka medborgarnas grundläggande rättigheter i den digitala tidsåldern genom att ge dem kontroll över hur deras personuppgifter används
  • Underlätta för näringslivet genom att förenkla regelverken på den digitala gemensamma marknaden
  • Få organisationer att ta ansvar för hur de behandlar personuppgifter.

Dataskyddsförordningen innehåller regler om behandling av personuppgifter. Den innehåller också regler om vilka rättigheter till information och tillgång till personuppgifter du som kund har, regler om rättelse av felaktiga personuppgifter samt möjligheter att i vissa fall begränsa  behandling av personuppgifter.

Du behöver inte göra någonting men vill du läsa integritetspolicyn i sin helhet så finner du den här.

14. VÅRA COOKIES

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår hemsida, för att kunna bedöma användningen av vår hemsida och för att stödja marknadsföringen av våra produkter.

Om du inte samtycker till att vi använder cookies behöver du ändra dina webbläsarinställningar. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.

Information om hur du kan hantera dina cookies finns här nedan.

1. Hantera cookies i Internet Explorer 9:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/How-to-manage-cookies-in-Internet-Explorer-9

2. Hantera cookies och webbplatsdata:

https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sv-se

3. Hantera cookies i Safari 5.1 (OS X Lion):

http://support.apple.com/kb/PH5042

4. Hantera cookies i i Firefox:

https://support.mozilla.org/sv/kb/Till%C3%A5t%20eller%20blockera%20kakor

15. COPYRIGHT

Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, digitala nedladdningar och filmklipp, tillhör parssaffron.se eller våra leverantörer och är tillgängliga endast för bruk i samband med köp och korrespondens med Pars Saffran AB.

Annat användande såsom reproduktion, distribution, derivat av och publicering utanför denna webbplats, såväl för kommersiella som privata syften, är inte tillåtet utan uttryckligt medgivande från Pars Saffran AB.

16. FORCE MAJEURE

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från Pars Saffran AB, som gör att Pars Saffran AB ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att Pars Saffran AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Pars Saffran AB ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.